Sie sind hier: Fächer  / Englisch
Dienstag, 16.10.2018

Englisch

Als Verkehrssprache der Technologie und Wissenschaft, des internationalen Handels und der Diplomatie, aber auch im privaten Bereich, d.h. beim Umgang mit modernen Kommunikationsmitteln, auf Reisen, in der Ess- und Pop-Kultur begegnen wir der englischen Sprache immer und überall als „lingua franca“.

Daher genießt diese Weltsprache an unserer Schule einen hohen Stellenwert:

Englisch wird als erste Fremdsprache unterrichtet. (Bitte beachten Sie die Stundentafel, die eine Übersicht über die Zahl der Unterrichtswochenstunden in unseren drei Zweigen bietet.)

Entsprechend dem Lehrplan vermitteln wir unseren Schülerinnen und Schülern nicht nur sprachliche Mittel wie Lexik und Grammatik, sondern im Zusammenspiel mit den kommunikativen Kompetenzen (Hörverstehen, Leseverstehen, monologischem und dialogischem Sprechen, sowie formellem und informellem Schreiben) auch grundlegende Lern- und Arbeitstechniken, die ihnen ein selbstständiges und selbst organisiertes Arbeiten ermöglichen.

Dieser Prozess wird durch den Erwerb "Interkultureller Kompetenz" ergänzt, wobei in diesem Bereich vor allem die Wertschätzung des Andersartigen im Vordergrund steht. Im Sinne eines Lernens über sprachliche und kulturelle Grenzen hinweg, werden unsere Fachkolleginnen und Fachkollegen regelmäßig durch englischsprachige Assistentinnen und Assistenten aus England, den USA, Kanada, Australien oder Neuseeland unterstützt. So können landeskundliche Inhalte sowie Kultur, Traditionen und landesspezifische Besonderheiten aus erster Hand vermittelt werden. Wir bedauern sehr, dass uns in diesem Schuljahr kein/e Assistent/in zur Verfügung steht.

Im Schuljahr 2013/14 duften wir Jessica Schuhmacher aus Neuseeland an unserer Schule begrüßen. 

Seit 2004 besteht zwischen unserer Schule und der King Edward VI Camp Hill School for Girls in Birmingham/England eine Öffnet internen Link im aktuellen FensterSchulpartnerschaft.

6b1's Unicorn Play Project – Drama Day

Why are the pupils from 6b1 all dressed in black for a snowy field day in March?”

Writing and performing a play was our teacher's idea. We had a vampire play in our textbooks, but we decided our play would be about unicorns. When Celina first heard of the idea of a “Unicorn Play” she secretly thought: “Oh no! This will be horrible because I don't like unicorns at all!”

Nevertheless, we wrote our first versions of the three scenes of our “Unicorn Play” on Monday, 15th March while different groups of four pupils each had their oral exams outside with Ms John.

The next day, Ms John praised us a lot for our wonderful ideas and returned our corrected scripts to us. We talked about some weak points and tried to think of better ideas to make our scenes even more interesting and more logical.

On Monday, 19th March we planned the report about our “Unicorn Play Project”. First, Ms John explained the structure of a report, then we wrote a timeline down of what we had already done and what we were going to do next. Finally, the class was split up into groups who all were responsible for a certain part of the report, e.g. one group had to interview Mr Noll, our co-tutor.

Our second writing session was on Tuesday, 20th March. Again, some pupils took their orals outside the classroom, while the others worked in groups on an even better version of their scenes. By the end of the third period, every group had arrived at a final version!

Ms John took the scenes and the information about the different characters that we had invented home and typed the script for us. Mr Noll handed out the scripts on Wednesday because that's our day without an English lesson. Our homework was to learn our lines by heart by the next day, our “field day”.

On 22nd March we met in our gym at eight o'clock. At first, we played some warm-up games, then we started rehearsing our Unicorn Play. Around one o'clock, we hadour “first night”. Later, Mr Noll – who would have liked to play the part of a Hunter himself – said in an interview with Hyori and Jona: “The play was amazing. I liked the fighting scene at the end of the first part best, but all the three scenes were great.” To make the play even more perfect, he suggested the idea of a narrator between the scenes.

At the end of their “drama day” Thanos said: “I wouldn't change anything about the play. It was a perfect day for us.” Again, Ms John was full of praise: “The performance was brilliant. I wouldn't want to change anything about the scenes because the pupils wrote them themselves.”

So now you know: The pupils were not dressed for a field trip really, they were dressed as actors rehearsing their play and actors usually wear black clothes when practising!


(6b1 & S. John)